Solliciteren: hoe kom je erachter of een bedrijf écht bij jou past?

Je hebt gesolliciteerd op een functie en je bent uitgenodigd voor een gesprek. Je bereid je goed voor door je verder te verdiepen in het bedrijf zodat je geïnteresseerd overkomt en verdiepende vragen kunt stellen. Ook bedenk je welke vragen het bedrijf aan jou wil stellen en denk je vooraf na over de antwoorden die je wilt geven. Dat allemaal om het bedrijf te laten weten dat je graag bij hen wil komen werken.

Maar heb je echt een goed beeld van het bedrijf? En weet je dan of het bedrijf wel bij jou past? Hier zijn enkele van de belangrijkste kenmerken van een bedrijf waarvoor mensen graag willen werken en de bijbehorende vragen die je kunt stellen. Zij helpen je om tijdens het sollicitatiegesprek de juiste antwoorden te krijgen zodat ook jij overtuigd bent van een goede match (of niet).

1.   Missie en waarden

Een bedrijf met een duidelijke missie en sterke waarden zal aantrekkelijker zijn voor mensen die op zoek zijn naar een zinvolle en betekenisvolle werkervaring. Het kan helpen om te werken voor een bedrijf waarvan de missie en waarden overeenkomen met jouw eigen persoonlijke overtuigingen en doelen.

Vaak staan missie en waarden op de bedrijfssite vermeld. Zo niet dan kun je er tijdens het gesprek naar vragen. Als de missie en de waarden bekend zijn dan kun je vragen op welke manier die missie en waarden in de dagelijkse praktijk zichtbaar zijn. Denk na over je eigen persoonlijke overtuigingen en doelen en deel ze eventueel tijdens het gesprek.

2.   Bedrijfscultuur

Een positieve bedrijfscultuur kan het verschil maken tussen een aangename en productieve werkplek en een onprettige werkomgeving. Een bedrijf met een cultuur die samenwerking, open communicatie en respect bevordert, kan zorgen voor een prettigere werkomgeving en een hogere werktevredenheid.

Vraag om de bedrijfscultuur te beschrijven en om voorbeelden te geven. Een andere mogelijkheid is om te vragen naar medewerkerstevredenheid en hoe het bedrijf dit meet en wat de meest recente uitkomsten zijn (positieve voorbeelden en verbetermogelijkheden). Ook kun je vragen om, als vervolg op dit gesprek, een leidinggevende of een medewerker te spreken om zodoende een beter beeld te krijgen van de bedrijfscultuur.

3.   Ontwikkelingsmogelijkheden

Een bedrijf dat investeert in de ontwikkeling en groei van zijn werknemers, kan bijzonder aantrekkelijk zijn voor mensen die hun vaardigheden en kennis willen uitbreiden en hun loopbaan willen ontwikkelen. Dit kan door middel van trainingen, workshops, mentorprogramma's en andere ontwikkelingsprogramma's.

Vraag op welke manier het bedrijf ontwikkelingsmogelijkheden heeft ingeregeld, hoe zij doorstroom stimuleren en welke ruimte je hebt om daar een eigen invulling aan te geven. Mag jij alleen opleidingen volgen die functie gerelateerd zijn of mag je ook opleidingen volgen die ontwikkelingsgericht zijn

4.   Flexibiliteit

Een bedrijf dat flexibiliteit biedt in werkuren, werklocatie of werkstructuur kan aantrekkelijk zijn voor mensen die hun werk-privébalans willen behouden. Een flexibel werkaanbod kan helpen om werkstress te verminderen en de productiviteit en tevredenheid van werknemers te verbeteren.

Wat is er mogelijk op dit vlak en welke manier is dit geregeld binnen het bedrijf? Is dit afhankelijk van je leidinggevende of is dit vastgelegd in bijvoorbeeld een HR-beleid?  

5.   Werkomgeving

Een fijne en veilige werkomgeving is belangrijk voor de gezondheid en het welzijn van werknemers. Een bedrijf dat zorgt voor een comfortabele en veilige werkomgeving met voldoende ruimte, licht en lucht, kan een positief effect hebben op de gezondheid en het welzijn van werknemers. Ook als er duidelijke omgangsnormen en een goede escalatieprocedure bestaat draagt bij aan het gevoel van veiligheid.

Wat doet het bedrijf om een fijne en veilig werkomgeving te realiseren. Kijk of het antwoord niet alleen is gericht op de inrichting van het kantoor maar ook over de manier waarop mensen met elkaar omgaan, of er vertrouwenspersonen zijn benoemd en hoe de procedure is ingeregeld als het toch mis gaat.

6.   Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Een bedrijf dat zich inzet voor sociale en milieu verantwoordelijkheid kan aantrekkelijk zijn voor mensen die graag willen werken voor een organisatie die zich inzet voor duurzaamheid en verantwoordelijkheid.

Wat doet het bedrijf, naast het leveren van primaire producten en diensten, om van toegevoegde waarde te zijn voor haar omgeving? Is duurzaamheid ook onderdeel van het bedrijfsproces en waar blijkt dat uit?

Door het stellen van dit soort vragen is er tijdens het gesprek veel meer sprake van een gelijkwaardigheid. Daarnaast kun je uit de antwoorden opmaken of het bedrijf echt bij je past zodat je met nog meer zelfvertrouwen het verdere gesprek aangaat.  Bewaar de vragen niet tot het laatst dan lijkt het net of je een lijstje wil afwerken. Probeer de vragen tussendoor te stellen zodat een echt wederzijds gesprek op gang komt. Vind je het, ondanks deze tips, toch lastig je goed voor te bereiden op een gesprek? Een loopbaancoach kan je helpen om een sollicitatie goed voor te bereiden en met je te oefenen.